هفت روتر برتر مناسب VoIP در سال 2018
نوشته شده توسط : ساحل

مهم‌ترین ویژگی‌های یک روتر VoIP
اگر باید برای مصارف VoIP روی وای‌فای از روترهای منحصربه‌فردی استفاده کنیم؛ باید تعقیب چه ویژگی‌هایی در این روترها باشیم؟ یک روتر با گردآور چه امکانات و قابلیت‌هایی می‌تواند یک تماس صوتی با کیفیت روی شبکه‌های بی‌سیم پایدار کند؟
مهم‌ترین ویژگی یک روتر یا مودم روتر استاندارد VoIP، کیفیت سرویس (Quality of Service) است. QoS پروانه می‌دهد تماس‌های VoIP روی یک پهنای ‌باند کافی و لازم اتمام شود. بعضی روترها قابلیتی دارند که به‌طور اتوماتیک ترافیک تماس‌های صوتی روی شبکه را تشخیص دیتا و اولویت‌ بالاتری به آن‌ها در پهنای ‌باند و کیفیت سرویس می‌دهند. حتی کاربران در پنل مدیریتی روتر می‌توانند انتخاب کنند کدام ترافیک‌ها با نخستینگی بالاتری مدیریت شوند.
معمولا در بازار، روترهای دو بانده مبتنی بر استاندارد 802.11ac از امکانات VoIP در بخش QoS خویش پشتیبانی می‌کنند. چون این روترها می‌توانند تماس‌های صوتی را روی باندهای رادیویی سطح بالای۵ گیگاهرتز سازمان‌دهی کنند الی بالاترین کیفیت و استقامت تماس در کناره پهنای ‌باند لازم رویداد بیفتد. روترهایی که فقط از فرکانس۲.۴ گیگاهرتز حمایت می‌کنند؛ قادر نخواهند بود تماس‌های صوتی را با کیفیت تضمین‌شده به مقصد برسانند. بنابراین، اثناء خرید یک روتر بی‌سیم برای مصارف VoIP حتما قابلیت QoS آن را بررسی کنید و ببینید آیا صحبتی از مدیریت ترافیک VoIP شده است یا خیر!

ویژگی های voip


ویژگی بعدی که در روترهای VoIP اهمیت بالایی دارد؛ VLAN (سرنام Virtual Local Area Network) است. حتما بارها این خاصیت را در فهرست مشخصات روترها نگریستن کردیم ولی اهمیت نداده‌ایم. VLAN به روتر پروانه می‌دهد بعضی دستگاه‌ها و کاربران را در زیرشبکه‌ها و زیرگروه‌های مجزایی قرار دهد. مثلا، یک مدیر شبکه می‌تواند تمام کاربران VoIP را در یک زیرگروه قرار دهد و برای این زیرگروه یک سری قوانین و سیاست‌های تخصیص پهنای‌ باند اعمال کند تا کیفیت تماس صوتی آن‌ها تضمین شود. امکان بهره‌گیری دیگر از VLAN می‌تواند تفکیک ترافیک داده از صوت با استفاده از QoS باشد. به‌هرحال، روتر بی‌سیم شما باید بتواند شدامد کاربرانی را که وب‌گردی می‌کنند یا در حال دانلود یک فایل کبیر ویدیویی هستند، از ترافیک کاربران VoIP جدا کند.
همان‌طور که گفتیم؛ استفاده از روترهای دو بانده و سه بانده برای کاربردهای VoIP بهتر است. روترهای چند بانده از فناوری‌هایی همانند MU-MIMO و Beamforming بهره‌گیری می‌کنند که امکان استریم صوت و تصویر را بهتر از روترهای استاندارد سنتی فراهم می‌کنند.
شاید انگاشت شود استفاده از یک روتر بی‌سیم با فناوری MU-MIMO یا Beamforming به‌تنهایی می‌تواند کیفیت VoIP را تضمین کند و اطلاعات صوتی را سریع‌تر و بهتر روی کانال‌های اختصاصی ارسال و گرفتن ‌کند.
اگرچه این استدلال صحیح است و روترهای دارای این فناوری‌ها می‌توانند تماس صوتی بهتری فراهم کنند ولی باز هم روترهایی که از VoIP حمایت می‌کنند؛ در شرایطی که سرعت اینترنت پایین باشد یا محیط دارای نویز و موانع کاهش نیرو سیگنال وای‌فای فوقانی باشد؛ بهتر عمل خواهند کرد. چون تنظیمات و پیکربندی را برای این شرایط ویژه دارند. همین‌طور؛ روترهای VoIP هنگامی‌که شمار زیادی کاربر و کلاینت به وای‌فای متصل باشند، کارایی بهتری از خویش روی تماس‌های صوتی اثر می‌دهند.
روتر VoIP حتما باید از استانداردهای H.323 و SIP پشتیبانی کند. H.323 استاندارد اختصاصی VoIP است که امکان انتقال انواع اطلاعات مالتی‌مدیا مانند صوت، تصویر، ویدیو و ... را روی شبکه‌های بی‌سیم فراهم می‌کند. SIP هم پروتکل سایر استفاده‌شده در ارتباطات VoIP است. غالب روترهای معاصر بازار از این دو پروتکل حمایت می‌کنند اما بهتر است کاربران پیش از خرید یک محصول، این سوژه را هم رسیدگی کنند.





:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: